اقرب الطرق الي الله و اوضحها = الطريق الي الله تعالي = الاصول العشره = الطرق الواصله الي الله بعدد انفاس الخلائق = السير و السلوك = ميزان العقائد (از: ابوالجناب نجم‌الدين احمد بن عمربن محمد خيوقي خوارزمي مشهور به نجم‌الدين كبري و طامه الكبري)

شماره بازیابی: 510/5 ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-3714
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: اقرب الطرق الی الله و اوضحها = الطریق الی الله تعالی = الاصول العشره = الطرق الواصله الی الله بعدد انفاس الخلائق = السیر و السلوک = میزان العقائد [ نسخه خطی]/ از: ابوالجناب نجم‌الدین احمد بن عمربن محمد خیوقی خوارزمی مشهور به نجم‌الدین کبری و طامه الکبری
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: اواخر قرن 12 یا اوایل قرن 13ق.
نام خاص و کميت اثر: 1 برگ (18 الف – 18ب)؛ 23 سطر
قطع:
؛‏‫17/5*23 سم
؛خشتی.
يادداشتهاي کلي: این اثر از سوی میر سیدعلی همدانی (د. 786ق.) با عنوان ده قاعده/ ده اصل، به فارسی ترجمه شده است که نسخه‌هایی از آن (فهرست شده یا جدید) در این کتابخانه عامره موجود است.
نیز این رساله با تحقیق قاسم السامرایی در سال 1968م. در بغداد منتشر شده است.
2… عاشرها الرضاء و هو الخروج عن رضی نفسه بالدخول… لیس بخارج منها الا بزهریه المومنیه و بثمار الولایه و النبوه فافهم و الله اعلم.
تزئینات متن:‏‫عناوین و نشانی‌ها مشکی؛ اندازه متن: 5/15*5/13 سم.
نوع کاغذ:فرنگی نخودی.
تزئینات جلد:میشن یک لایی قهوه‌ای روشن با عطف تیماج قهوه‌ای تیره.
2این نسخه در حاشیه تصحیح گردیده است.
1در آغازین برگ این مجموعه، نام برخی رساله‌های این مجموعه نفیس و نیز یک بیت شعر به فارسی: گل نرگس نکو باشد به دیدن – و لکن تلخ باشد در چشیدن.
1در آغاز فایده‌ای تفسیری از رازی درباره نفس مطمئنه و اماره، از سوره یوسف و در انجام فایده ای از شبلی، مبنی بر اینکه وی 400 استاد دیده، 4000 حدیث خوانده و یکی از آن‌ها را اختیار نموده و بدان عمل کرده و دیده که برای خلاصی و نجات، عمل به همان تنها یک حدیث کافی است و آن اینکه: «ان رسول الله صلی الله علیه و [آله و] سلم قال لبعض اصحابه: اعمل لدنیاک بقدر مقامک فیها و اعمل لآخرتک بقدر بقائک فیهاو اعمل لله بقدر حاجتک الیه و اعمل للنار بقدر صبرک علیها و اذا اردت ان تعصی مولاک فاطلب مکانا لایراک.
از این رساله نسخه‌هایی دستنویس در مجلدات فهرست‌های این کتابخانه، معرفی شده است و از آن جمله می‌توان به نسخ جدید شماره 18462 و 17721 اشاره نمود؛ در مصادر و فهارس، نسخه‌های متعددی نیز از این رساله در کتابخانه‌های داخلی و خارجی گزارش گردیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله رب اختم بالخیر، شیخ الاجل الکهف الاظل نجم‌الدین الکبری قدس‌الله روحه: الطریق الی الله تعالی بعدد انفاس الخلایق و طریقنا الذی نشرح فیه، اقرب الطرق الی تعالی… ثلثه انواع، الاول طریق ارباب المعاملات…
وضعیت استنساخ نسخه: نام کاتب و محل کتابت نامعلوم است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 4به نظر می‌رسد این رساله از نسخ نادره بوده باشد، در سرچشمه‌ها (منابع) و فهرست‌های در دسترس نسخه دیگری از آن مورد شناسایی نگردید.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: تملک حسین حلمی بن محمود طربزونی با مهر گرد کوچک «من له عقل سلیم… حسین 1290» آمده است.
يادداشت عمليات: آثار رطوبت و آفت‌دیدگی بر فراز برگ‌ها مشاهده می‌گردد.
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: عناوین ده طرق رساله عبارتند از: 1. التوبه، 2. الزهد فی الدنیا، 3. التوکل علی‌الله، 4. القناعه، 5. العزله، 6. ملازمه الذکر، 7. التوجه الی الله تعالی، 8. الصبر، 9. المراقبه، 10. الرضا.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 335-336.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: رساله‌ای عرفانی در شرح عبارت مشهور صوفیانه «الطرق الواصله الی الله بعدد انفاس الخلایق» است که در آن ده طریق برای نیل به حق و رسیدن به حقیقت به اختصار گزارش شده است.
صحافي شده با: اصول ثلاثه للتوحید الشریف728956
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): تصوف
تاريخ: 20091019
محل و شماره بازیابی: 1210894

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

اقرب الطرق الي الله و اوضحها = الطريق الي الله تعالي = الاصول العشره = الطرق الواصله الي الله بعدد انفاس الخلائق = السير و السلوك = ميزان العقائد (از: ابوالجناب نجم‌الدين احمد بن عمربن محمد خيوقي خوارزمي مشهور به نجم‌الدين كبري و طامه الكبري)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “اقرب الطرق الي الله و اوضحها = الطريق الي الله تعالي = الاصول العشره = الطرق الواصله الي الله بعدد انفاس الخلائق = السير و السلوك = ميزان العقائد (از: ابوالجناب نجم‌الدين احمد بن عمربن محمد خيوقي خوارزمي مشهور به نجم‌الدين كبري و طامه الكبري)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *