Search
Search

الرساله السعديه (از: حسن بن يوسف بن مطهر حلي (648-726ق))

نبذة عن كتاب الرساله السعديه (از: حسن بن يوسف بن مطهر حلي (648-726ق))

شماره بازیابی: 8892/6
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮ ‭10-15343‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: الرساله السعدیه [نسخه خطی]/ از: حسن بن یوسف بن مطهر حلی (648-726ق)
محل کتابت: مکان کتابت: حله
کاتب: : کاتب: احمد بن محمد بن حداد
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: ظهر چهارشنبه 9 محرم 747ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 55 – 133
قطع: ؛‮قطع: ‭67‬ برگ، ‭9/9‬*‭19/8‬، ‭20‬ سطر، ‭7/5‬*‭.16/5‬‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1الحمدلله المتفضل بجعل الانبیاء واسطه بینه و بین عباده المنعم بارداف الاوصیاء لتهذیب طریق هدایته.
2وصله الاخوان بعشرین وصله الرحم باربعه و عشرین ولیکن هذا آخر الرساله فان الاخبار فی ذلک اکثر من ان تحصی و الحمدلله وحده فرغ من تصنیفه مصنفه العبد… بالسلطانیه و الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سید المرسلین محمد النبی و آله الطاهرین.
3الی الطاهرین بخط مصنفه رحمه الله فرغ تعلیقا بخط مصنفه رحمه الله فرغ تعلیقا ظهر الاربعا لتسع مضین من المحرم الحرام فاتحه سنه سبع و اربعین و سبع مائه بالحله بلد الجامعین و الحمدلله وحده و صلواته علی سیدنا محمد خاتم النبیین و علی آله الطیبین الطاهرین و کتب احمد بن محمد بن الحداد.
تزئینات متن:عناوین مشکی؛ نشانیها شنگرف با این تفصیل که درون کشیدگی حروف با شنگرف پر شده است.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:نخودی آهار مهره.
تزئینات جلد:‮تیماج مشکی، مجدول گرهی و ساده. شیرازه از متن جدا شده. قطر: ‭.2/6‬‬
صفحه آغازین مجموعه فهرست رساله‌های مجموعه به خط محمد بن سید زین‌العابدین موسوی (برادر صاحب روضات الجنات)، طبق این فهرست 2 رساله پیشتر در نسخه بوده که اکنون از آن افتاده است: 1. کتاب الاربعین حدیثا للسید محیی‌الدین ابی حامد محمد بن عبدالله بن علی بن زهره الحسینی ابن اخ السید ابن زهره المشهور رحمه الله علیه. 2. ادعیه ایام شهر رمضان المبارک. فهرست جدید دیگری هم با خطی بدتر در پایین همین صفحه نوشته شده است.
نیمی از ص 64-79 و همه صفحات 80-83 افتاده بوده که آنها را نونویس کرده‌اند.
در برگ آخر نسخه حدیثی از پیامبر اسلام (ص) در وصف امیرالمومنین (ع) و ترجمه منظوم آن به فارسی در دو بیت.
دارای جزوهای 10 برگی.
به خاطر برش صفحات اثر این جزوشماری تنها در دو صفحه 102 (خامس عشر) و 120 (سادس عشر) باقیمانده است.
رکابه‌ها به خطی جدیدتر به نسخه اضافه شده است.
نسخه کامل است.
2در حاشیه تصحیح شده.
کاغذ وصالی و مرمت شده مخصوصا در حاشیه درونی برگها. صفحات کمی آبخورده.
نک: مکتبه العلامه الحلی، 129 – 132؛ دنا، 6/ 122 – 126.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ معرب.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1در صفحه عنوان هر رساله نام کتاب و مولف نوشته شده که در معرفی کتابها بدان اشاره شد.
مشخصات اثر:
یادداشتهای تملک:
شکل و سجع مهر:
متن يادداشت:
در صفحه آغازین و صفحه 18 مجموعه تملک محمدشفیع بن محمدعلی استرآبادی.
خریداری کتابخانه پیش از سال 1320ش.
صفحه آغازین مجموعه این مهرها دیده می‌شود:
مهر بیضوی: «نجنی بحق محمدشفیع المذنبین».
مهر بیضوی: «هو، اقل العباد محمدحسین» (از تاریخ آن فقط دو عدد 15… خوانده می‌شود).
مهر مستطیل: «لا اله الا الله الملک الحق المبین عبده امامویردی 1145».
مهره چهار گوش: «محمد نبی الله علی ولی الله الواثق بهما شفیع 1074» (این مهر دو بار هم در صفحه 38 کوفته شده است).
مهر مستطیل: «افوض امری الی الله عبده محمدباقر».
مهر کتابخانه مجدالدین نصیری به شماره 551.
در صفحه 18 مهر بیضوی: «یا شفیع المذنبین 106».
يادداشت عمليات: اعداد 15 و 16 نشان می‌دهد نسخه علاوه بر افتادگی از انجام – که فهرست ابتدای نسخه نشانگر آن است – از آغاز نیز برگهای زیادی کسری دارد. البته این افتادگی قدیمی است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 1/29، صفحه 250-251.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: در نسخه با نام «الرساله السعدیه املآ الشیخ الامام العلامه السعید المغفور جمال‌الدین ابی منصور الحسن بن یوسف ابن المطهر الحلی احله الله دار کرامته.
صحافي شده با: خلاصه المنهاج فی مناسک الحاج/ حسن بن یوسف بن مطهر حلی1023469
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): کلام و فقه
محل و شماره بازیابی: 114422

بيانات كتاب الرساله السعديه (از: حسن بن يوسف بن مطهر حلي (648-726ق))

اللغة

عربي

العنوان

الرساله السعديه (از: حسن بن يوسف بن مطهر حلي (648-726ق))

, ,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :