ال‍تحفه القواميه في فقه الاماميه(سيد محمد بن محمد مهدي سيفي قزويني)

شماره بازیابی: 9019
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR10-41334
زبان اثر: عربي
سر شناسه: س‍ی‍ف‍ی‌ ق‍زوی‍ن‍ی‌، م‍ح‍م‍دب‍ن‌ م‍ح‍م‍دم‍ه‍دی‌، – 1150؟ق‌.
عنوان و نام پديدآور: ال‍تحفه القوامیه فی فقه الامامیه/ سید محمد بن محمد مهدی سیفی قزوینی
کاتب: : ابوالحسن بن محمد مقیم قزوینی
تاریخ کتابت: ، 22صفر1122 ق.
قطع: ‮؛ ‭211‬برگ، اندازه متن: ‭14‬*‭8/5‬، ‭12‬س، اندازه جلد: ‭13/8‬*‭20/3‬ .‬
يادداشتهاي کلي: نظم لمعه شهید است
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:«الحمدلله الذی هدانا / الی اتباع من بهم نجانا»
«محمد و آله الاطهار / المصطفین الساده الابرار»
انجام:«تشرق کالشمس علی الآفاق / و تفرغ النور علی الاحداق»
«والحمدلله علی الهدایه / لدینه فی البدء و النهایه»
انجامه:مؤلف: «تم الربع الرابع من التحفه القوامیه فی فقه الامامیه نظم الفقیر الی الله الغنی قوام الدین محمد مهدی بن محمد الحسنی عفی عنهما بدارالموحد قزوین بقریه البحبکان (در نسخه بدون نقطه) من قر الشهریار و الحمدلله رب العالمین» (نام شهر و قریه در انجامه مؤلف با مداد خط خورده است)
کاتب: «تم الربع الثانی من التحفه القوامیه فی فقه الامامیه سنه اثنان و عشرین (پیش‌تر ست عشره بود که خط خورده) و مائه بعد الالف علی ید اقل العباد ابوالحسن بن محمد مقیم القزوینی» (پایان ربع دوم، 111ر)؛ «کتیبه اقل الخلیقه بل اللاشیء فی الحقیقه ابوالحسن بن محمد مقیم القزوینی فی شهور 22 صفر 1122» (پایان کتاب).
تزئینات متن:آثار سطراندازی در نسخه مشخص است.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:فرنگی نخودی آهار مهره با ته نقش صلیب مزین.
تزئینات جلد:میشن تریاکی، ضربی با ترنج و سرترنج و جدول. قطر: 3/3.
مؤلف نسخه را تصحیح کرده است و علامت بلاغش به تاریخ 1125ق چندین جای نسخه دیده می‌شود (از جمله پایان هر ربع کتاب در صفحات 57ر، 111ر، 165ر و پایان نسخه).
به جز سال 1125ق از دو تاریخ دیگر هم در بلاغ‌ها یاد شده است: 1119ق (13ر) و «بلغ سنه 1123 ثانیا» (105ر). همه این تصحیحات در متن اعمال شده و سیاهی ناشی از خط زدن عبارات قبلی در نسخه مشخص است.
در صفحه آغازین نسخه شعری از علی بن احمد حسینی حسنی به خط خودش خطاب به مؤلف در مدح کتاب نوشته شده در رأدالضحی دوشنبه 12 ربیع‌الثانی 1117ق در دارالایمان اصفهان. متن این قصیده چنین است:
یا ایها المولی الذی / هو فی معارفه علم
لله تحفتک التی / من لیس یقبلها ظلم
هیهات ینکر فضلها / و هو السراج علی علم
ابیاتها بمدادها / تحکی الکواکب فی الظلم
لم یحو طرس مثلها / کلا و لا رقم القلم
متی السلام علیک ما / غنی الحمام بذی سلم
سه برگ آغازین نسخه فهرست مطالب کتاب و دو رباعی به عربی و فارسی در وصف کتاب و ماده تاریخ آن (1112ق) بدین ترتیب:
این تحفه کزو شود مسائل مفهوم / قدرش باشد بر اهل دانش معلوم
از لمعه منظومه و علم منظوم / فقه منظوم همچو عقد منظوم
تمت فرائدها النظیمه / عمت فوائدها العظیمه
تاریخ طلعتها الوسیمه / لله تحفتی الجسیمه
جزوه‌ها 8 برگی است.
در برگ 3ر دعایی برای تسخیر اعداء آمده است.
در برگ پایانی نسخه شعری از قوام‌الدین محمد به خود او نوشته شده که مطلع آن چنین است (221ر):
فاوردت زمزماً بمکه / لم اقتنع من حسوه بمکه
نام کتاب در لبه نسخه آمده است.
شماره کتاب‌های فقهی منظوم شده در بالای صفحات نوشته شده است.
برای پر کردن سطور گاهی از علامت 5 استفاده شده (103ر)
نک: ذریعه، ج3، ص 462؛ دنا، ج2، ص 990- 991؛ مقدمه‌ای بر فقه شیعه، ص 138- 139.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نسخ معرب.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1نسخه کامل و شامل هر4 ربع کتاب است.
مشخصات اثر:
یادداشتهای تملک:
شکل و سجع مهر:
شکل و سجع مهر:
متن يادداشت:
نسخه از جعفر سلطان القرایی در آذر 1348ش خریداری شده است.
در برگ 3ر تملک علی در 1294ق آمده است.
دارای مهر کتابخانه جعفر سلطان القرایی.
در چند جای نسخه مهر چهارگوش او به نقش «مأمول العاقبه الحسنی قوام‌الدین» (که تاریخ آن به درستی خوانده نمی‌شود).
دو مهر تملک یکی دایره‌ای که بسیار کمرنگ است و دیگر چهارگوش به نقش: «عبد علی الاعلی» و نام کتاب «تحفه قوامیه میرزا قوام قزوینی در علم فقه».
در پایان نسخه مهر مربع دیگری از مؤلف آمده است که سجع آن خوانا نمی‌باشد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/ 29، صفحه 632- 633.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): فقه
تاريخ: 20150623
محل و شماره بازیابی: 179120

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

المؤلف

س‍ي‍ف‍ي‌ ق‍زوي‍ن‍ي‌، م‍ح‍م‍دب‍ن‌ م‍ح‍م‍دم‍ه‍دي‌

العنوان

ال‍تحفه القواميه في فقه الاماميه(سيد محمد بن محمد مهدي سيفي قزويني)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “ال‍تحفه القواميه في فقه الاماميه(سيد محمد بن محمد مهدي سيفي قزويني)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *