تحفه الغرائب = خواص الاشیاء (از: سپهری مداح تبریزی (قرن 10ق))

شماره بازیابی: 6481
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-6712‬
زبان اثر: Per
عنوان و نام پديدآور: تحفه الغرائب = خواص الاشیاء [ نسخه خطی]/ از: سپهری مداح تبریزی (قرن 10ق)
کاتب: : کاتب: محمد بن ابراهیم
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: محرم 988ق.
قطع: ؛‏‫13*20/5سم. 77گ. 19س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1آغاز افتاده: نه یا پیوسته جویان باشی و نیز خاصیت الماس آنست که جز به سرب به چیزی دیگر نتوان شکست که خاصیت سرب نرمی است… .
2… و اگر فرو برد شکمش بیاماسد تا باز ندهد از آن بلا خلاص نیابد بسم‌الله الرحمن الرحیم ان لدینا انکالا و حجیما و طعاما ذا غصه و عذابا الیما ثم قضی اجلا و اجل مسمی عنده ثم انتم تمترون.
تزئینات متن:عناوین به شنگرف.
تزئینات نسخه:صفحات مجدول به شنگرف.
تزئینات جلد:تیماج زرشکی.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1برخی از عناوین در حاشیه به مشکی و خطی نو آمده است.
يادداشت عمليات: برخی از برگ‌ها افتادگی دارد؛ برخی از برگ‌ها ترمیم شده است.
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: این کتاب شامل 33 باب بوده با این عناوین: باب ششم: اندر خاصیت آن چیزها که از دیدار خیزد. باب هفتم: اندر خاصیت آن چیزها که از بویها خیزد. باب هشتم: اندر خاصیت آن چیزها که از مزندن خیزد. باب دهم: اندر آمیختن مدادها. باب یازدهم: اندر پاک کردن آلایشها از جامها. باب دوازدهم: اندر شناختن دزدیده و دزد آن. باب سیزدهم: اندر نمودن بازیها و نیرنگهای لطیف. باب چهاردهم: اندر گرفتن جانوران بری و بحری و چاره کردن ایشان. باب پانزدهم: اندر حیله کردن مغرمان و پری دارای و مانند این. باب هفدهم: اندر افروختن آتشهای لطیف و آن چیزها که آتش نشود. باب هجدهم: اندر جستن فوائد از خوردن شرابها و شکستن خمارها. باب نوزدهم: اندر جستن آسانی خمارهای شراب و مانند آن. باب بیستم: اندر مهر و دوستی افکندن اندر دلها. باب بیست و یکم: اندر مباشرت و قوت آن و سود و زیان وی. باب بیست و دوم: اندر دانستن احوال زنان و دوشیزه و چاره ایشان. باب بیست و سوم: اندر بازیهای لطیف به حساب مجمع. باب بیست و چهارم: اندر اصول شناختن طلسمها. باب بیست و پنجم: اندر پیدا کردن عجایبها که در جهان است. باب بیست و ششم: اندر پیدا کردن عجایبها که اندر رودها و دریاها و جزیره‌هاست. باب بیست و هفتم: اندر پیدا کردن عجایبها که اندر رودها و آبهاست. باب بیست و هشتم: اندر پیدا کردن عجایبها که اندر زمینهاست. باب بیست و نهم: اندر پیدا کردن عجایبها که اندر کوههاست. باب سی‌ام: اندر عجایبها که در شهرهاست. باب سی و یکم: اندر پیدا کردن عطرها و غالیها و شمامها. باب سی و دوم: اندر پیدا کردن رنگها و صنعتها نمودن. باب سی و سوم: اندر پیدا کردن روغنها از هر نوعی.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 20، صفحه 56-57.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: مولف دو کتاب به نام‌های مهر وفا و فتوحات صفا را جهت مصطفی پاشا نگاشته است، سپس کتاب حاضر را در خواص اشیاء و منافع سنگها و عجایب بحور جهت همو در 33 باب تنظیم نموده و به سال 988ق از تالیف آن فارغ شده است.
عنوانهاي گونه گون ديگر: خواص الاشیاء
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): طبیعی
محل و شماره بازیابی: 178844

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

فارسي

العنوان

تحفه الغرائب = خواص الاشیاء (از: سپهری مداح تبریزی (قرن 10ق))

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “تحفه الغرائب = خواص الاشیاء (از: سپهری مداح تبریزی (قرن 10ق))”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *