تعليقات تعليقات بسيط الحقيقه

شماره بازیابی: ‮‭1719/20‬‬
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‮‭10-24088‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: تعلیقات تعلیقات بسیط الحقیقه [نسخه خطی]
نام خاص و کميت اثر: (206ر-220پ).
قطع: ‮؛ خشتی. ‭15/5‬*‭21‬ سم‬. 231گ. سطور مختلف.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1هذه تعلیقات علی ما افاد مولا الانام مولانا ادام الله تعالی برکات فضله العالی مادامت الایام من وجوه الایرادات علی ما شرحنا و بینا من مسئله بسیط الحقیقه کل الاشیاء التی یعبر عنها بعباره اخری بالکثره فی الوحده التی یترتب علیها الواحد فی الکثیر … فاقول قوله ولی اشکالات: قلت ولی حسبما قدمت من التحقیقات عن اشکالاته هذه و غیرها سواء کانت منه دام مجده العالی … .
2… معذره نوریه هذا الذی اظهرنا فی الکشف عن المقام الثانی و المسلک الذی سلکنا فی بیان التوحید الوجودی و ان لم یکن بظواهر عبارات … لکن لمابنیت الامر علی الایضاح و التسهیل امتثالا لامر المولی الجلیل دام علوه … و عمده ما استند الیه صدرالعارفین فخر المحققین فی مقالاته فی الکشف عن هذا المطلب الشامخ العالی ما ذکره قدس سره فی شرحه لاصول کافی.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:تیماج تریاکی سیر.
2حاشیه‌هایی از مولف و با امضاء «منه» در این نسخه هست و زیر بیشتر آنها نوشته شده «منه اعلی الله مقامه» (نظیر نسخه 2/ 1711).
1در آخر نسخه از پایان عبارت مولف نوشته شده «تم الکتاب الشریف الموسوم بالتنقیح لصدر الافاضل» نام می‌برند.
2حاشیه‌هایی با نشان «منه دام ظلله العالی» دارد.
برای تحقیق در «اصاله الوجود» به مشاعر ملاصدرا ارجاع کند و گوید: «هی من بینها [بین مولفات صدرا] اوثقها و احکمها و اوضحها و اظهرها دلاله». مولف این رساله از شرح ملاصدرا بر اصول کافی نیز یاد کرده است.
پراکنده‌هایی نیز در نسخه هست که اینجا ذکر می‌شود:
جواب نامه شیخ احمد احسایی (100ر) به زبان عربی است.
پاسخ نامه‌هایی است که یکی از خواستاران شیخ احسایی به سوی او نوشته و عبارات آن را مسجع آورده است این پاسخ چنین نوشته شده: در جواب نامه شیخ عالیمقام عارف علام آقا شیخ احمد احسایی نوشته شد: یا من بلغ العلی کمالا/ یا من کشف الدجی جمالا/ به هر جمعیتی وصل تو جویم/ لعل الله یجمعنی و ایاک/ عجری عن تحریر شوقی الیکم/ کعجری عن ادارک المثول لدیکم/ سلامی و ان کان مثلی لا یلیق بکم/ و لکن سلام العلی الا علی علیکم. در پایان نامه این چنین آمده است: «فختم الله لنا کما ختم بعاقبه العاقبه و جمعنا و ایاکم بدار الزلفی و العاره بجاه اصحاب الولایه و اولیاء الوراثه… و السلام علیکم یا اهل الولایه و الربانیه … والسلام».
تحقیق در معنی لفظ جلاله (134ر) به زبان عربی است.
در گ 134ر نخست چهار سطر از پایان رساله حدوث العالم آمده و آن گاه بقیه صفحه در تحقیق وضع اسم جلاله است و در آن از صدرای شیرازی یاد شده این رساله به جز رساله دوانی و فخر رازی است.
وضعیت استنساخ نسخه: تاریخ کتابت زیر هیچ یک از رساله‌ها نوشته نشده و به نظر می‌رسد در اواخر قرن 12ق. یا در نیمه اول قرن 13ق. کتابت شده.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ تحریری یک کاتب.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1در این فهرست رساله تنقیح به نام «رساله نقد المنطق للصدر قدس سره» یاد شده.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: این مجموعه متعلق به کتابخانه مرحوم تنکابنی بوده و بر پشت برگ آن فهرست رساله‌های موجود در آن نوشته شده.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه 2281.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: تعلیقاتی است بر رساله ش 19 این دفتر و از مولف همان رساله . قرائن نشان می دهد که مولف این تعلیقات و رساله بسیط الحقیقه (ش19) یکی است و چنین پیداست که یکی از معاصران مولف بر رساله بسیط الحقیقه او تعلیقاتی نوشته و بر او خرده گیری ها کرده و مولف ب تعلیقات او این تعلیقات را نوشته و خرده گیری های او را رد کرده است. وی در مقدمه این رساله نوشته است: «مولانا دام علوه العالی» و در برخی جای ها «ادام الله تعالی برکات فضله العالی مادامت الایام در رساله بسیط الحقیقه دقت کافی نکرده و لذا به درستی سخن مرا درنیافته و آن را مقصود من آگاه نشده بلکه براساس آنچه از قدیم الایام در تصور داشته و آن را مقصود و مرام من پنداشته از سخنان من خرده گرفته و در حقیقت خرده برگمان خود گرفته نه بر مقاصد من». در یکجا (ص406 = گ 207 الف نسخه) از آقا حسین خوانساری بدین گونه یاد کرده: «فلا نحتاج الی استدلال اصلا … کما تجشمه جم غفیر و خلق کثیر من جمهور المنتسبین الی العلم و الحکمه المتکلفین لانفسهم تسمیه البلاغه و اکثرهم من المتاخرین فی الدوره الاسلامیه اظهر الله صاحب الدوره (ع) کالفاضل العامل الخوانساری آقا حسین رحمه الله و امثاله فی الدوره الاخیره حیث لم یبلغوا الحلم فارتکبوا ما ارتکبوا بتوهم البلاغه ظهرت الفساد فی البر و البحر فاظهر اللهم لنا ولیک». از صاحب بحار الانوار چند جا یاد کرده و همچنین از صدرالمتالهین .
صحافي شده با: اسرار الایات و انوار البینات/ صدر المتالهین شیرازی محمد بن ابراهیم ( – 1050ق.)1036619
تاريخ: 20120916
محل و شماره بازیابی: 125951

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

تعليقات تعليقات بسيط الحقيقه

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “تعليقات تعليقات بسيط الحقيقه”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *