روض الاخيار (= الاخبار) المنتخب من ربيع الابرار (از: محيي الدين ابواحمد محمد بن قاسم بن يعقوب آماسي رومي مشهور به «ابن‌الخطيب»)

شماره بازیابی: 463/3ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫ ‏‫10-3757‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: روض الاخیار (= الاخبار) المنتخب من ربیع الابرار [ نسخه خطی]/ از: محیی الدین ابواحمد محمد بن قاسم بن یعقوب آماسی رومی مشهور به «ابن‌الخطیب»
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: سده‌ی 12ق.
نام خاص و کميت اثر: 1 (149الف)! برگ، 17 سطر.
يادداشتهاي کلي: روض الاخیار در سال‌های 1279 و 1280ق در 294ص از سوی المطبعه الکبری الامیریه و نیز سال‌های 1306 و 1307ق در قاهره به چاپ رسیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1«بسمله، نحمدک اللهم علی ما علمتنا من البیان و الهمتنا من التبیان و نشکرک علی ما اسفت علینا من الاحسان … و بعد فیقول العد المتضرع الی فاتح القلوب … لما کان علم المحاضرات علما نافعا فی انواع المحاورات …».
2«… مثله فی الانام الی انقراض الدهور و الایام و لایستمع نظیره فی الادوار ما دار الفلک الدوار قد صنفت …» افتاده.
تزئینات متن:عنوان‌ها و نشانی‌ها قرمز؛ اندازه متن: 5/13*5/6سم.
نوع کاغذ:فرنگی نخودی ضخیم.
وضعیت استنساخ نسخه: کاتب و محل کتابت نامعلوم است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ تحریری.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1شوربختانه از این اثر تنها یک برگ مانده و همین تنها برگ بازمانده‌ی نیز بر پشت جلد چسبانده شده است و باقی برگ‌های آن افتاده است! در هامش شرح حال مختصر نفیسی از منتخب (آماسی) آمده که از نظر تراجم نگاری ارزشمند است: «ولد الفقیر ابواحمد محمد بن قاسم لیله الثلثاء وقت السحر فی السابعه و العشرین فی شعبان سنه اربع و ستین و ثمانمائه فی بلده آماسیه و فرغ من قرائه الفروع و الاصول بتوفیق واهب النفوس و العقول سنه ثمان و ثمانین. یروی عن شیخه و والده و هو عن شیخه سید احمد بن عطاء الله القریمی و هو عن شیخه مولانا شرف بن کمال بن حسن بن علی و هو عن مفتی الانام حافظ الدین الکردری و هو عن ابیه ناصرالدین البزازی و هو جلال الدین الکرمانی» و نیز چند فایده در فروع فقهی و … در هامش نوشته شده است.
يادداشت عمليات: افتادگی دارد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 227 – 229.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: منتخباتی از کتاب ادبی ربیع الابرار و نصوص الاخبار اثر شهیر جارالله ابوالقاسم محمود بن عمر زمخشری خوارزمی (د. 538ق) است که در پنجاه روضه بر اساس ماده تاریخ «جاء بفضله» به سال 936ق (در بروکلمان 922ق) به نام سلطان سلیمان خان قانونی (926 – 974ق) تنظیم گردیده است؛ منتخب این اثر در مقدمه‌ی کتاب گوید که: «چون علم محاضرات از جمله علوم نافع ادبیات عرب بود، علامه زمخشری اثری با عنوان ربیع الابرار نگاشت، لیکن چونکه آن اثر دریایی بدون ساحل بود، بر آن شدم تا نخب فوائد آن را به نحوی مختصر استخراج نمایم و مطالب و فوائدی را هم که خودم از کتب ادبی دیگران بهره برده‌ام، بدان بیافزایم …». این اثر از آن جهت که از نظر ترتیب بندی بسیار پراکنده بود، محیی الدین محمود بن محمد قره‌باغی رومی (د. 942ق) با افزودن شمه‌ای دیگر از لطایف ادبی، اشعار، هزلیات، حکایات، نوادر و … روضه القراباغی یا به تعبیر دقیق‌تر کتاب جالب السرور را ساخت. این اثر همچنین از سوی احمد بن کوچک حسن بیک استانبولی متخلص به حمدی «حسن بیک‌زاده» (د. 1046ق) با عنوان اصول الحکم فی نظام العالم به زبان ترکی خلاصه گردیده که نسخه‌ای از آن در کتابخانه‌ی بلدیه‌ی استانبول به شماره‌ی «49» موجود است؛ نیز نسخه‌ای از ترجمه‌ی ترکی دیگر آن اثر، از عاشق چلبی (د. 979ق) در کتابخانه‌ی ملی اتریش در وین به شماره‌ی «378» معرفی شده است. از روض الاخیار چند نسخه‌ی دستنویس در کتابخانه‌ی مجلس موجود است که از آن جمله می‌توان به نسخه‌های شماره‌ی «715ط» و «7769» اشاره نمود. نسخه‌های متعددی نیز از این اثر در کتابخانه‌های داخل و خارج از کشور موجود است که توسط علیرضا قره بلوط در معجم التاریخ (ج4، ص 3037)، برخی از آن‌ها، گزارش گردیده است.
صحافي شده با: اوفی الوافیه فی شرح الکافیه = اعراب الکافیه = شرح الکافیه لابن الحاجب/ حاجی بابا (بن) ابراهیم بن عبدالکریم بن عثمان طوسیوی737482
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): محاضرات ادبی
محل و شماره بازیابی: 1210847

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

روض الاخيار (= الاخبار) المنتخب من ربيع الابرار (از: محيي الدين ابواحمد محمد بن قاسم بن يعقوب آماسي رومي مشهور به «ابن‌الخطيب»)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “روض الاخيار (= الاخبار) المنتخب من ربيع الابرار (از: محيي الدين ابواحمد محمد بن قاسم بن يعقوب آماسي رومي مشهور به «ابن‌الخطيب»)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *