اللغة |
فارسي |
---|---|
العنوان |
مظاهر انوار (در تقسیم عوالم) |
شماره بازیابی: 24/ 1822
شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-22172
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: مظاهر انوار (در تقسیم عوالم) [نسخه خطی]
نام خاص و کميت اثر: ص 207- 217.
قطع: ؛ رقعی. 5/ 10*16 سم. 360ص. 20س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله، شبی در کنجی نشسته در بروی اغیار بسته دیده اعتبار گشوده در ابداع بدیع تامل میکردم و خود را از جمله متفکرین در خلق سماوات و ارضین میشمردم و از صنایع بصانع انتقال میکردم در هر قطره بحری پیدا بود و در هر ذره آفتابی هویدا. گاهی به نظر تحقیق مشاهده عالم بالا میکردم و گاهی بدیده دقیق تماشای صنایع سفلی در این محل به خاطر رسید… .
2…کان من الجن ففسق عن امر ربه مجموع این هیجده هزار هر یک را از جهت آنکه در و جلو بسیار هشت هزار عالم گفتهاند و توان گفت به طریق حکما که آن دو آخر یکی عقل است و یکی نفس و شناختن این مطلب به نحو دیگر هم جایز است لیکن ایراد کرده شد (ظ: نشد) تا باعث تطویل نگردد و الله اعلم بالصواب و الیه المرجع و المآب و السلام علی من اتبع الهدی.
1در ص 375 سطوری از محبوب القلوب از تصنیفات قطبالدین محمد بن شیخ علی الشریف الدیلمی اللاهیجی.
2در کنار ص 10 حاشیهای با نشان «احمد بن علی محمد الرشتی عفی عنه» دیده میشود.
1روی آخرین صفحه نسخه یک نسخه طبی و چند دستور ختم است که از آن جمله یکی منقول از شیخ بهایی است درباره خواص سوره توحید.
1ص 93- 92 مطالبی درباره عایشه گفته، تجملت تبلغت و لو عشت تفیلت.
1ص 146- 144 بخشی از اسفار.
1ص 149- 148 تاویلات عبدالرزاق کاشانی در تفسیر آیه «و اضرب لهم مثل اصحاب القریه اذجاءها المرسلون».
1ص 223- 221، «فائده من کلام شیخ ابوالحسن خرقانی»، ص 284- 272 پراکندهها و فوائد.
1در صفحات 355 تا پایان دفتر، یادداشتهایی در موضوعات پراکنده دیده میشود: ص 355. و من جمله القضایا الغربیه و الاحکام العجیبه المنسوبه الی مولانا و مولی الکونین علی بن ابیطالب…
1ص 356. و هذا الوجود هو الاسم المکنون المخزون المشار الیه فی الحدیث المروی عن ابیعبدالله علیه السلام…
1ص 356. منقول است از حضرت امیرالمومنین علیه السلام که سه سطر به طریق رمل نقطه نهند به شرط آنکه سطر دوم از سطر.
1ص 357. المروی عن سیدنا رسول الله صلی الله علیه و الیه انه قال.
1ص 359. و من الصلوات المندوبه صلوه ذات الرقاع عن ابی عبدالله علیه السلام قال اذا اردت امر افخذ.
برگ وسط رساله پارهگی دارد و برخی از سطور آن خوانده نمیشود.
1. مظهر اول در تقسیم عوالم کلیه به نزد اهل تصوف.
2. مظهر دوم در تقسیم عوالم به طریق حکماء و متکلمین.
3. مظهر سیم در تقسیم عوالم به مذهب اصحاب افلاطون.
4. مظهر چهارم در بیان مذهب ارسطاطالیس.
5. مظهر پنجم در بیان هیجده هزار عالم.
وی در این کتاب سخن از جهانهای بیشمار به میان آورده و اعتقاد هر کیش را درباره شمارهها و نامهای آن یاد کرده است.
در آن از حکمه الاشراق سهروردی و شرح هیاکل دوانی و شیخ خواجکی شیرازی و رساله نظامیه و علامه شیرازی شارح حکمه الاشراق و دیگران نام برده است.
وضعیت استنساخ نسخه: بدون تاریخ و ذکر نام کاتب، تنها تاریخ 1236ق در ذل ش 28 هست.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: تزئینات جلد:تیماج قهوهای.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1یادداشتها و قطعات نظم و نثر و فقراتی منقول از دانشمندانی مانند حاجی ملا هادی سبزواری و تاجالدین منجم خوارزمی و نسبنامه مولوی، خلیل قزوینی و یادداشتهایی بدون تصریح به نام منقول عنه، موجود است.
يادداشت عمليات: کنار برگها سفید است جز در مواردی که افتادهگیها جبران شده است.
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: این کتاب در پنج «مظهر» آمده که فهرست آن را به این ترتیب است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه 2449-2450.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: رسالهای است در تصوف از مولفی که تاکنون او را نشناختهام وی در آغاز نام نوشته خود را مظاهر انوار گذارده است.
صحافي شده با: شرح رسالهای در کلام1035281
تاريخ: 20120904
محل و شماره بازیابی:
124023
124023
اللغة |
فارسي |
---|---|
العنوان |
مظاهر انوار (در تقسیم عوالم) |