Search
Search

ابانه المختار في ارث الزوجه من ثمن العقار بعد الاخذ بالخيار (از: شيخ فتح‌الله بن محمدجواد نمازي شيرازي معروف به شيخ الشريعه (شريعت) اصفهاني (-1266-1339ق.).)

نبذة عن كتاب ابانه المختار في ارث الزوجه من ثمن العقار بعد الاخذ بالخيار (از: شيخ فتح‌الله بن محمدجواد نمازي شيرازي معروف به شيخ الشريعه (شريعت) اصفهاني (-1266-1339ق.).)

شماره بازیابی: ‭3255/1‬
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭10-30793‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: ابانه المختار فی ارث الزوجه من ثمن العقار بعد الاخذ بالخیار [نسخه خطی]/ از: شیخ فتح‌الله بن محمدجواد نمازی شیرازی معروف به شیخ الشریعه (شریعت) اصفهانی ( -1266-1339ق.).
تاریخ کتابت: اوایل ق 14ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 8-81.
قطع: ‮خشتی. ‭15/5‬*‭22‬سم. ‭113‬ص. ‭22‬ و ‭21‬س. ‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله، الحمد لله الذی هدانا الی سواء السبیل و ابان لنا صریح… و بعد فیقول اقل الاقلین العبد الاثم الجانی ابن محمدجواد الشیرازی النمازی المیرزا فتح‌الله الاصفهانی انه وقع الی سوال من بعضی اخواننا فی الایمان من اهل جیلان فی قضیه طال التشاجر فیها بینهم فحررت السوال و ابنت عن الجواب… ثم جائونی بجواب معلل… من بعضی مشاهیر العصر… .
2… و عن داء اللجاج و التعصب منزهون خالون و الحمد لله علی آلائه العظام… بیمنا مولفه الخاسره… فی شهر ذی القعده من شهور السنه التاسعه عشر بعد الثلثماه و الالف من الهجره المقدسه النبویه علی هاجرها الاف الف سلام و تحیه.
تزئینات متن:عناوین به شنگرف.
نوع کاغذ:فرنگی سفید آهاردار.
تزئینات جلد:تیماج سرخ ضربی یک‌لا.
نک: ذریعه، 1/ 1559/ 103-104؛ ریحانه الادب، 2/ 317-318 و ذیل رساله ش 2 این دفتر.
ان مات من قد اشتری ارضا جعل/ للبایع الخیار ان رد البدل
و موته عن زوجه و عن ولد/ فاختصت الارض به مالم ترد
و حیث ردت حکم القوم بان/ شارکت الزوجه فی ملک الثمن
آخرین بیت: و هل تری المانع هنا یقضی/ هنا بان تملک ثمن الارض
شریعت رساله‌ای دیگر نیز در مسائل ارث دارد که صاحب ذریعه یاد کرده و احتمال داده‌اند موضوع آن رساله نیز همین مسئله ارث زوجه از ثمن عقار باشد. به نوشته ذریعه، نسخه اصل این رساله در کتابخانه شخصی شریعت موجود است.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: مولف این رساله را در رد بر نظر فقیه هم‌زمان خود سید کاظم یزدی در این مسئله، نوشته. مولی محمدکاظم خراسانی، استاد معروف آن زمان، چون رساله ابانه المختار شریعت را دیده اعتراضاتی در حواشی آن نوشته شریعت اصفهانی بار دیگر رساله صیانه الابانه عن وصمه الرطانه را (که ضمیمه این رساله است و خواهیم شناخت) در پاسخ به اعتراضات خراسانی و دفاع از نظرات خود نگاشته. (شریعت اصفهانی در آغاز رساله به این مقدمه اشاره کرده است).
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ زیبا.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1قصیده عربی را به این مجموعه افزوده‌اند و نوع کاغذ آن فرق دارد. عناوین به شنگرف، سقطات متن در حاشیه به شنگرف جبران شده است. دو برگ در آخر دفتر سفید.
مشخصات اثر: شکل و سجع مهر:
متن يادداشت: در پشت برگ نخست مهر محمدتقی بن جعفر من آل الشیخ رضا مشهود است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه 4228-4230.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: موضوع رساله ارث زوجه است از حق خیار زوج در عقار (در صورت محرومیت زوجه از خود عقار). سید محمدکاظم یزدی در حاشیه بر متاجر شیخ مرتضی انصاری منکرارث زوجه از حق خیار شده و شریعت اصفهانی این رساله را در اثبات ارث از خیار (به معنی ارث زوجه از بهای عقار پس از اعمال حق خیار) نوشته. این مسئله در مرکز علمی نجف مطرح و بحث شده و شیخ محمدحسین کاشف الغطاء (به نوشته ذریعه) رساله‌ای مبسوط در طرفداری از شریعت نگاشته است. منظومه‌ای نیز در این مسئله به عربی سروده شده که سراینده آن در صدر یا ذیل نسخه و در خود ادبیات یاد نشده و آن را با خطی در آغاز دفتر حاضر افزوده‌اند. این ارجوزه دارای 60بیت است و با این ابیات آغاز می‌گردد:
صحافي شده در اين جلد: صیانه الابانه عن وصمه الرطانه/ شیخ الشریعه اصفهانی، ص 81-108.
تاريخ: 20130707
محل و شماره بازیابی: 174167

بيانات كتاب ابانه المختار في ارث الزوجه من ثمن العقار بعد الاخذ بالخيار (از: شيخ فتح‌الله بن محمدجواد نمازي شيرازي معروف به شيخ الشريعه (شريعت) اصفهاني (-1266-1339ق.).)

اللغة

عربي

العنوان

ابانه المختار في ارث الزوجه من ثمن العقار بعد الاخذ بالخيار (از: شيخ فتح‌الله بن محمدجواد نمازي شيرازي معروف به شيخ الشريعه (شريعت) اصفهاني (-1266-1339ق.).)

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

روابط التحميل

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :