شماره بازیابی: 510/37 ک شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-3746 زبان اثر: عربي عنوان و نام پديدآور: القلب (رساله فی…) [ نسخه خطی]/ از: ناشناخته تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: قرن 13ق. نام خاص و کميت اثر: 4 برگ (146ب – 149 الف)؛ 26 سطر قطع: ؛17/5*23 سم ؛خشتی. آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله، الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی سیدنا محمد و آله و اصحابه اجمعین، فاعلم ان شرف الانسان و فضیله التی بها فاز جمیع اصناف الخلق لیس الا باستعداده لمعرفته تعالی و انما یستعد لمعرفه الله تعالی بقلبه لابجارحه من جوارحه و لیس المراد بالقلب اللحم الصنوبری الشکلی لانه قطعه لحم توجد فی البهایم و فی المیت ایضا… 2… و یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم الموت الذی کنت عنه تحیه و قیل لک لقد کنت فی غفله من هذا فکشفنا عنک عطاءک فبصرک الیوم حدید؛ تمت بعون خدای لم یزل». تزئینات متن:عناوین و نشانیها مشکی؛ اندازه متن: 5/16*5/9 سم. نوع کاغذ:فرنگی نخودی نازک آهار مهره شده. تزئینات جلد:میشن یک لایی قهوهای روشن با عطف تیماج قهوهای تیره. تزئینات نسخه:برگها مجدول و به رنگ قرمز میباشد. 1در آغازین برگ این مجموعه، نام برخی رسالههای این مجموعه نفیس و نیز یک بیت شعر به فارسی: گل نرگس نکو باشد به دیدن – و لکن تلخ باشد در چشیدن. 1پیش از آغاز متن یادداشتی به ترکی با لهجه عثمانی درباره «خیر و شر» و «حمد» به نقل از رساله قادری آمده است. نادری از کلمات به جهت آسیب جانوری افتاده است. در مصادر و فهرستهای موجود (قابل دسترس) به نسخه دیگری از این اثر دسترسی نیافتیم. يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: در کتاب معجم تاریخ التراث الاسلامی فی مکتبات العالم موضوع این اثر به اشتباه «عقاید اهل سنت و جماعت» ثبت گردیده است که بدین وسیله تصحیح میگردد. وضعیت استنساخ نسخه: کاتب و محل کتابت نامعلوم است. يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ ترکی. يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 4به نظر میرسد این رساله از نسخ نادره بوده باشد، در سرچشمهها (منابع) و فهرستهای در دسترس نسخه دیگری از آن مورد شناسایی نگردید. يادداشت عمليات: آثار رطوبت و آفتدیدگی بر فراز برگها مشاهده میگردد. يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 368. يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: رسالهای در بیان ماهیت قلب به روش صوفیانه است و اینکه منظور از قلب، عضو صنوبری شکل در درون سینه نیست: «لیس المراد بالقلب اللحم الصنوبری الشکل… لا قدر لها بل المراد به لطیفه نورانیه روحانیه لها بهذا القلب الجسمانی تعلق و بشبه تعلقها به تعلق الاعراض بالجواهر و تعلق الصفات بالموصوفات القلب بهذا المعنی یطلق علیه لفظ الروح و النفس و العقل ایضا و هو حقیقه الانسان و هو مهبط انوار الرحمن و هو العالم بالله و هو العامل لله و هو الساعی الی الله…». در این اثر از منصور و جنید بغدادی برخی عبارات نقل گردیده است. صحافي شده با: اصول ثلاثه للتوحید الشریف728956 موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): عقاید تاريخ: 20091103 محل و شماره بازیابی: 1210894