Search
Search

تفسیر سوره یوسف(؛مظفر حسین کوهبنانی کرمانی متخلص به فتوحی)

نبذة عن كتاب تفسیر سوره یوسف(؛مظفر حسین کوهبنانی کرمانی متخلص به فتوحی)

شماره بازیابی: 3360
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-20701‬‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: تفسیر سوره یوسف/ ؛مظفر حسین کوهبنانی کرمانی متخلص به فتوحی
تاریخ کتابت: قرن10ق.
قطع: ‮رقعی. ‭12‬*‭19‬سم. ‭416‬ص. ‭14‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1آغاز موجود: سلامت اسلوبش مسلم الثبوت علماء عالم، جز الت لفظ و معنی مرغوبش محکوم به فضلاء بنی آدم. اگر تجلی قندیل الفاظش برین تیره خاکدان نمی‌تافت که از ظلمات ملامت بکنار چشمه‌سار سلامت میرسید… .
2انجام موجود:… (در تفسیر آیه و ما اکثر الناس و لو حرصت لمومنین آیه 150 و لا تسئلهم علیه من اجر…) و بمطلبی از ایشان بر تبلیغ رسالت و اداء سفات هیچ مزدی ذکر عدم مزد درین مقام و.
تزئینات نسخه:بالای آیات قرآن و عبارات تازی خط قرمز کشیده‌اند.
نوع کاغذ:اصفهانی شکری مندرس.
تزئینات جلد:تیماجی قهوه‌ای ضربی مندرس.
از دیباچه معلوم می‌شود فتوحی خواسته است بر تمام قرآن تفسیر بنویسد و نخست به تفسیر سوره یوسف آغاز کرده است. اما در این تفسیر بیشتر جانب قصه‌سرایی و شرح داستان رعایت شده تا تفسیر و از تاویل و نقل وجوه اعراب یا معانی و اقوال اهل تفسیر بر سبیل مفسران، در این کتاب به ندرت دیده می‌شود و تفسیر «و لقد هم به و هم بها…» از منظومه محقق جامی یاد کرده است و خود نزدیک به زمان او بوده (با ملاحظه اینکه نسخه ما و دانشگاه در ح قرن 10 تا اوایل 11ق نوشته شده) فتوحی از مثنویات خود (که در بحر متقارب و گاه در بحر خفیف و هم وزن شیرین و خسرو نظامی است) و گاه نیز از قطعات و مفردات ساخته خود آورده و خود در دیباچه کتاب چنین گوید:
«بنا بر آنکه متون آیات آن محتوی است بذکر لطائف مهر و محبت و شرح طرائف وفا و مودت بعضی از لالی منثور را با برخی از درر منظوم باعتبار مراتب تناسب در یک سلک کشید بی‌آنکه نظم کسی بعاریت گیرد یا در حبل المتین شعر دیگری آویزد امید که منظور نظر کیمیا اثر ارباب استعداد و مقبول طبع فقیر پرور… گردد».
در دانشگاه یک نسخه (از قرن 10 11ق) از این تفسیر هست که آن هم مانند این نسخه آغاز و پایان کتاب را ندارد اما پایان نسخه حاضر کامل‌تر است.
فتوحی شیعه و دوستدار خاندان پیغمبر (ص) بوده در خطبه کتاب از امیرالمومنین علی (ع) با عنوان «خلیفه منصوص من رب العالمین» یاد کرده، چند جا از حضرت جعفرصادق علیه السلام» روایت آورده و نیز یک جا در اواخر کتاب پس از چند صفحه که با سجع‌هایی خوش از روزگار شکایت کند، گوید:
«کشور فراغی خواهیم که به کامل دل مرادی گذرانیم همان به که دست تمسک در عروه الوثقی سلسله علیه عالیه طبیین ائمه هداء معصومین (ع) زنیم» دانشگاه، 3019.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2اصلاحات و جبران سقطات در حواشی انجام یافته است.
يادداشت عمليات: هفت برگ اول وصالی شده و آثار رطوبت کهن دارد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه 4491-4492.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: در برخی از مثنویات تخلص فتوحی دیده می‌شود و نیز در اواخر کتاب (ص.. نسخه) به آن تصریح کرده و در پایان نسخه دانشگاه نیز این تخلیص دیده می‌شود (نسخه حاضر ناقص است).
تاريخ: 20131021
محل و شماره بازیابی: 178379

بيانات كتاب تفسیر سوره یوسف(؛مظفر حسین کوهبنانی کرمانی متخلص به فتوحی)

اللغة

فارسي

العنوان

تفسیر سوره یوسف(؛مظفر حسین کوهبنانی کرمانی متخلص به فتوحی)

,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :