Search
Search

دیوان الفت اصفهانی

نبذة عن كتاب دیوان الفت اصفهانی

شماره بازیابی: 946
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭10-19346‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: دیوان الفت اصفهانی [نسخه خطی]
کاتب: شاعر.
تاریخ کتابت: 1299ق.
قطع: ‮ربعی. ‭11/5‬*‭18‬سم. ‭166‬گ. ‭12‬ بیت. ‬
يادداشتهاي کلي: در آغاز و انجام نسخه به نام و تخلص خود تصریح نموده و در آخر اشاره نموده که نگارش آن برای مهدی‌قلی خان بوده و چنان‌که از قرائن ظاهر است مرادش حاج مخبر السلطنه هدایت است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:خبر از حق پرستی داد ما را می‌پرستیها/ خوشا آن می‌پرستیها و با معشوق مستیها
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: بنابر تصریح در آغاز و انجام نسخه این کتابخانه نام این شاعر محمدکاظم متخلص به الفت بوده، ولی در ص 216 المآثر و الآثار بدین عبارت معرفی گردیده: «میرزا کاظم بن زین العابدین بیگ نوری الاصل اصفهانی المسکن از شعرای بزرگ آن خطه بود و الفت تخلص می‌نمود و بی کلفت شعر می‌سروده». در اطراف ایران گردش می‌نمود و به هندوستان رفته و وزراء و امراء و اعیان و شاهزادگان را مدح‌ها گفته و بیشترین تاریخی که در اشعار وی یافته‌ام در 1281ق. می‌باشد و در قصیده‌ای که در مدح وزیر علوم آن عصر انشا نموده یادی از مرحوم هدایت کرده و در حاشیه خود وی نگاشته که پدر ممدوح بوده و در این قصیده سال عمر خود را میان چهل و پنجاه معین نموده و چون می‌دانیم که مرحوم هدایت (رضا قلی خان) در 1288ق. وفات یافته و علی قلی خان مخبرالدوله پسر وی در 1298ق. وزیر علوم گردیده به دست می‌آید که در حدود سال 1252ق. شاعر بدین جهان آمده و نیز از طرز عبارت المآثر برمی‌آید که در هنگام تالیف آن کتاب (1306ق.) جهان را بدرود گفته و چون این نسخه از دیوان خود را در 1299ق. نوشته میان سال 1299 و 1306ق. وفات یافته است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:شکسته نستعلیق خوب.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:تیماجی.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد دوم، صفحه 1473.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: نسخه این دیوان شامل 1. غزلیات مرتبه به حروف تهجی بر حسب ردیف‌ها (ص 1-92)، 2. قصائد (ص 93-254)، 3. مسمطات و قطعات و رباعیات (294-315) می‌باشد و در آخر خود شاعر تصریح نموده که هزلیات و هجویات که در نسخه اصل موجود بود چون مهدی قلی خان راغب این‌گونه مطالب نبود نگارش نیافت و مندرجات کنونی دیوان در ح 3400 بیت می‌باشد و اطلاعات این شاعر از مطالعه دیوان وی آشکار است.
تاريخ: 20150412
محل و شماره بازیابی: 112962

بيانات كتاب دیوان الفت اصفهانی

اللغة

فارسي

العنوان

دیوان الفت اصفهانی

,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :