Search
Search

رساله في النيابه(سيد حسين بن حسن كركي)

نبذة عن كتاب رساله في النيابه(سيد حسين بن حسن كركي)

شماره بازیابی: 3988/2
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-36540‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: رساله فی النیابه/ سید حسین بن حسن کرکی
تاریخ کتابت: قرن 11ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 378 – 412.
قطع: ‮وزیری. ‭16/5‬*‭27‬سم. ‭625‬ص. ‭31‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:نحمدک یا من هدانا الی معادنا بارشاد فاعبدوه مخلصین له الدین… و بعد فلما امتن سبحانه بفضل ما جعل علیکم فی الدین من حرج و کان اعز الناس علی و اقربهم الی… دستور الاعاظم مطبوع الاکارم الاعبد الاسعد الاحمد شمس المله و الدین محمد او سمت میامن توفیقاته السبحانیه… یرد علیه بوا در الالطاف و یتسابق الیه سوابغ الاعطاف… و یوکل فی کثیر من المعاملات سرد نبذه فی النیابه و صیغ العقود و الایقاعات الواقعه علی جه النیابه بطریق التبرع و الاستنابه فی هذه المقوله من کل مبسوط و جامع و نظمتها بقاعده و قطبین و تکمله اما القاعده ففیما تقبل النیابه فنقول العمل اما عباده اولا… .
انجام:… و اما قصد حصول الثواب او الخلوص من العقاب او هما فلاریب انها باطله اجماعا هذا ما قصدنا ایراده و الحمدلله علی ما وفق لاتمامها و اعان فی افتتاحها و اختتامها اللهم و اجعلنا سببا من اسبابه و علما من اعلامه و معقلا من معاقله و اجرو هنا بتحلیه و لا تشمت بنا حاسدی النعم المتربصین حیلوله الفتن و یرد له المیل فی دارالنقم و اجعلنا من الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه.
تزئینات متن:عناوین شنگرف.
نوع کاغذ:اصفهانی آهار مهره دارد.
تزئینات جلد:تیماجی قرمز با عطف دامن.
1این کتاب از کتب جنت مکان آقا میرزا عبدالوهاب آقازاده انتقال یافت به مرحوم حاجی میرزا مهدی آقازاده آن مرحوم و از آن مرحوم به جهت طلب مرحوم حاج محمدجعفر واگذار به شریعتمدار آقای آقا سید عبدالله شده است و از سرکار معظم له ابتیاعا با بعضی کتب دیگر به این احقر انتقال یافته است بر همین برگ به نام کتاب «الطهماسیه فی احوال الائمه» قید شده اما در این مجموعه رساله‌ای با این نام وجود ندارد.
ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه 5058.
در ریاض العلماء از این کتاب در شماره مولفات سید حسین کرکی یاد شده است.
مولف این کتاب را برای شمس‌الدین محمد یکی از شاگردان خویش نگاشته است.
وضعیت استنساخ نسخه: در پایان رساله ش 3 (تعیین مقتل عمر) رقم محمدحسین حسینی تفرشی و تاریخ 1058ق دیده می‌شود و در ذیل رساله توحید (ش6) رقم عبدالله بن حسن گوهرزی دامغانی و تاریخ 1039ق نیز تاریخ کتابت رساله ش1 دفع المناواه 1044ق است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ با چند قلم.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1بر یک برگ اضافی اول نسخه، فهرست رسائل مندرج در این مجموعه و نیز یادداشتی است درباره مولف.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: پشت برگ اول تملکی است از محمدباقر بن محمدتقی گویا به خط مجلسی و از ابن زین‌العابدین با مهر محمدصادق الحسینی و این یادداشت از محمدعلی کلباسی مورخ 1317ق.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: نک: اعیان الشیعه، 25/ 285.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: شامل یک قاعده، دو قطب و یک تکمله (القاعده: فیما یقبل النیابه القطب الاول: فی العبادات القطب الثانی. فی المعاملات و التکمله فی ان المعاملات باسرها قد یقع عباده.
صحافي شده با: دفع المناواه عن التفضیل و المساواه/ سید حسین بن ضیاءالدین ابوتراب حسن موسوی کرکی502948
تاريخ: 20141101
محل و شماره بازیابی: 116266

بيانات كتاب رساله في النيابه(سيد حسين بن حسن كركي)

اللغة

عربي

العنوان

رساله في النيابه(سيد حسين بن حسن كركي)

,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

روابط التحميل

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :