Search
Search

بيان المشكلات علي المبتدئين من جهه التجويد في القرآن المبين (محمد بن حسن بوري نكده‌وي رومي)

نبذة عن كتاب بيان المشكلات علي المبتدئين من جهه التجويد في القرآن المبين (محمد بن حسن بوري نكده‌وي رومي)

شماره بازیابی: 418/6ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫ ‏‫10-3558‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: بیان المشکلات علی المبتدئين من جهه التجوید فی القرآن المبین [ نسخه خطی]/ محمد بن حسن بوری نکده‌وی رومی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: روز یکشنبه در ماه صفر … سده‌ی 12ق.
نام خاص و کميت اثر: 16 (150ب – 165ب) برگ، 17 سطر.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1«بسمله، الحمدلله الذی جعلنا من التالین بکتابه الذی اورثه من اصطفاه من عباده و احبابه نسئله بفضله و منه جزیل ثوابه و صلاته و سلامه علی خیر خلقه محمد و آله و اصحابه اجمعین، و بعد فقد شرعت فی کتابه نکات یسیرات فی بیان معرفه الممدودات و المقصورات التی فی کتاب الله ذی المتین و الانعامات و اضیف الیها انشاء الله تعالی فواید مهمات امرنی به بعضی الاعزه علی المترددین الی فاجبته مستعینا بالملک العلیم… و سمیته بیان المشکلات علی المبتدئين من جهه التجوید فی القرآن المبین… اقول معتصما بالله تعالی…».
2«… هذا اعتقاد باطل نعوذ بالله من ذلک فینبغی لهذا القائل… انتهی و الحمدلله علی الاتمام و الصلوه و السلام علی رسوله خیر الانام».
تزئینات متن:‏‫عنوان‌ها و نشانی‌ها مشکی؛ اندازه متن: 15*5/7سم.‬
نوع کاغذ:فرنگی سفید آهار مهره شده.
2نسخه در حاشیه تصحیح گردیده است و قلم‌خوردگی‌های اندکی در متن دیده می‌شود.
وضعیت استنساخ نسخه: کاتب و محل کتابت نامعلوم است؛ رقم کاتب: «و قد وقع الفراغ من تالیفه نهار بازار فی وقت الضحی فی شهر سفر، تمت».
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1در انجام در برگی (166الف) فوایدی همچون: نوح علیه السلام نخستین ناسخ شرایع است و قبل از وی تزویج خالات و اخوات و عمات حرام نبوده است لطیفه‌ای در مناظره‌ی ابوحنیفه با یک معتزلی به نقل از شرح وصیه الامام الاعظم، نیز مناقب ابوحنیفه به نقل از ابوسماک که گوید در پیشانی، دست راست، دست چپ و شکم آیاتی دیدم نوشته شده است. که به نقل از شرح الاخبار آمده است. همچنین بر پشت کتاب، ابیاتی به عربی با مطلع: سلام من الرحمن بحق جنابکم فان سلامی لایلیق ببالکم نیز حدیثی منسوب به حضرت امیرالمومنین علیه السلام آمده که نویسنده بخش‌هایی از آن را به غلط نوشته است: «قال علی کرم الله وجهه: طوبی لمن کان عیشه ککلب لان للکلب عشره خصال، الاول لیس له قدر عند الناس و الثانی فقیر لیس له مال و الثالث الارض کلها له بساط و الرابع اکثر اوقاته جائعا و الخامس… [اذا] ضرب صاحبه… لا یترک صاحبه و السادس حفض! صاحبه و یاخذه عدوه و السابع… لاینام فی اللیل و الثامن اکثر عمره السکوه! و التاسع راض بما یدفع صاحبه من الاطعمه و العاشر اذا مات لم یترک شیئا… فالمومن احق بهذا الحال…». باید افزود که در پایان یک برگ الحاق شده است که در واقع برگ نخست رساله‌ای ترکی با لهجه‌ی عثمانی با عنوان ترتیب کتاب سوال بنا از مولفی ناشناخته با آغاز« بسمله، س: باب لغتده نیه دیرلر قپویه دیرلر؛ س: اصطلاحده کتابک مشتمل اولدیغی بر طائفه الفاظه دیرلر؛ س: صرف لغتده نیه دیرلر؛ ج: تغییره دیرلر یعنی بر شیئي بوزمغه دیرلر…» که شوربختانه از سرنوشت باقی برگ‌های این 7 رساله اطلاعی در دست نیست!
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 70 – 72.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: رساله‌ای در بیان احکام نون ساکنه و تنوین و قواعد متعلق به آن، همراه شواهدی از آیات و امثله است که در سال 954ق در چند فصل نگارش یافته است. از این اثر نسخه‌هایی در کتابخانه‌ی راشد افندی در قیصری، دارالکتب ظاهریه در دمشق، کتابخانه‌ی ملی ازمیر، کتابخانه‌ی رمضان اوغلو (ضمن کتابخانه‌ی ملی آدانا)، کتابخانه‌ی دولتی (سلطنتی) برلین و غیر آن‌ها موجود است. باید افزود که دستنویسی با عنوان مرشده المشتغلین فی حکام النون الساکنه و التنوین تالیف محمد بن سالم طبلاوی ازهری (د. 966ق) به شماره‌ی «2/ 6409» نگهداری می‌گردد که علاوه بر اتحاد موضوع در آغاز نسخه نیز با اثر مورد بحث مشترک است که ممکن است متحد بوده باشند که به هر تقدیر نیاز به بررسی و تحقیق بیشتری دارد.
صحافي شده با: بستان العارفین/ ابواللیث نصر بن محمد بن احمد سمرقندی حنفی727181
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): علوم قرآن – تجوید
تاريخ: 20091013
محل و شماره بازیابی: 1210802

بيانات كتاب بيان المشكلات علي المبتدئين من جهه التجويد في القرآن المبين (محمد بن حسن بوري نكده‌وي رومي)

اللغة

عربي

العنوان

بيان المشكلات علي المبتدئين من جهه التجويد في القرآن المبين (محمد بن حسن بوري نكده‌وي رومي)

, , ,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :