Search
Search

کبری در منطق = الرساله الکبری فی المنطق (از: ابوالحسن فخرالدین علی بن محمد حسینی جرجانی شیرازی مشهور به «میر سید شریف»)

نبذة عن كتاب کبری در منطق = الرساله الکبری فی المنطق (از: ابوالحسن فخرالدین علی بن محمد حسینی جرجانی شیرازی مشهور به «میر سید شریف»)

شماره بازیابی: 451/3ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫ ‏‫10-3677‬‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: کبری در منطق = الرساله الکبری فی المنطق [ نسخه خطی]/ از: ابوالحسن فخرالدین علی بن محمد حسینی جرجانی شیرازی مشهور به «میر سید شریف»
کاتب: : کاتب: زین‌العابدین هزار جریبی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: سال 1197ق.
نام خاص و کميت اثر: 14 (183الف – 196ب) برگ، 13 سطر.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1«بسمله، بدانکه آدمی را قوه‌ئیست دراکه که منتقش گردد در وی صور اشیاء چنان که در آئینه، لیکن در آئینه حاصل نشود مگر صور محسوسات…».
2«… پس حجر نیست شجر نیست و یا مرکب باشد از منفصله مانعه الخلو یا رفع احد الجزئین و آنرا نتیجه وضع جزء دیگر باشد؛ پس نتیجه او را دو است چنان که گوئي که این جسم یا لاحجر است یا لاحجر است پس لاحجر باشد لیکن لاحجر است پس لاحجر باشد؛ تمت».
تزئینات متن:‏‫عنوان‌ها و نشانی‌ها قرمز؛ اندازه متن: 14*10سم.‬
نوع کاغذ:شرقی نخودی.
1باید دانست که این رساله، کهنه‌تر از رساله‌های دیگر این مجموعه است و با توجه به نوع کاغذ و قلم و کتابت، بایستی بعدا به این مجموعه الحاق گردیده باشد؛ بر پشت جلد انجام، فوائدی همچون دو بیتی به فارسی در مدح مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام و نیز یک لیست کوتاه از قرض‌هایی که شخصی از «مشهدی نصرالله» گرفته است همچون «یک شاهی و نیم، …».
وضعیت استنساخ نسخه: محل کتابت نامعلوم است؛ رقم کاتب: «تمت … فی یوم … صفر المظفر من شهور هذه السنه 1197ق کتبه العبد الاقل الجانی زین العابدین الهزار جریبی … الحمدلله الذی هدانا سواء الطریق و جعل لنا التوفیق … و السلام».
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2نسخه در حاشیه تصحیح گردیده است و حاشیه‌نویسی و تعلیقات نسبتا زیادی با نشان‌های «س، 12 و …» دارد.
مشخصات اثر: شکل و سجع مهر:
متن يادداشت: در انجام چند مهر بیضی «یا خالق»، «لا اله الا الله الملک الحق المبین …» و «علی … رضا …» و نیز دو مهر مربع «دارد … بحق … بها … زین العابدین …» دیده می‌شود.
يادداشت عمليات: برگ انجام وصالی و ترمیم گردیده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 197 – 198.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: متن منقح و مشهوری در علم منطق است که در چند فصل نگارش یافته است. مولف در این موضوع رساله‌ی فارسی دیگری نیز با عنوان صغری دارد که هر دو از سوی فرزند مولف، میر شمس‌الدین محمد (د. 836ق) صغری به نام الغره فی المنطق و کبری نیز به نام الدره فی المنطق به عربی ترجمه شده است. گفتنی است که این اثر به جهت ایجاز و اهمیت آن مورد توجه دانشجویان علوم اسلامی قرار گرفته و سال‌ها به عنوان متن درسی در مدارس سنتی تدریس می‌شده است و بر آن شروح و تعلیقاتی از سوی دانشمندان عامه و خاصه نوشته شده است که مرحوم آقا بزرگ تهرانی به مواردی از متن کبری، نسخه‌های متعددی در این کتابخانه موجود است که در بیش‌ترین فهرست‌های کتابخانه معرفی شده است و نیز کمتر کتابخانه‌ی دارای نسخ خطی در ایران و سایر کتابخانه‌های جهان یافت که فاقد نسخه‌ای از کبری در منطق بوده باشد. باید افزود که این اثر ده‌ها بار منفردا همچون چاپ لکهنو در سال 1260ق به صورت سنگی و نیز به اهتمام مدرس چهاردهی در سال 1344ش در تهران (انتشارات طهوری) یا همراه صمدیه (1266ق تهران)، یا با بهجه الطالبین (1317ق تهران) یا همراه جامع المقدمات به صورت سنگی در تهران 1280، 1285، 1294، 1298، 1308، 1309، 1311، 1315، 1343، 1344، 1365 و 1366ق؛ در تبریز 1305 و 1306ق؛ در هند 1305ق، در اصفهان بدون تاریخ منتشر گردیده است و نیز ده‌ها چاپ دیگر که ذکر تفصیلی همه‌ی آن‌ها از حوصله‌ی این نوشتار خارج است.
صحافي شده با: شرح قطر الندی و بل الصدی = القتریه/ جمال‌الدین ابومحمد عبدالله بن یوسف بن احمد انصاری مصری نحوی مشهور به «ابن هشام»736250
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): منطق
تاريخ: 20091104
محل و شماره بازیابی: 1210835

بيانات كتاب کبری در منطق = الرساله الکبری فی المنطق (از: ابوالحسن فخرالدین علی بن محمد حسینی جرجانی شیرازی مشهور به «میر سید شریف»)

اللغة

فارسي

العنوان

کبری در منطق = الرساله الکبری فی المنطق (از: ابوالحسن فخرالدین علی بن محمد حسینی جرجانی شیرازی مشهور به «میر سید شریف»)

, ,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :