اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
تفسير سوره توحيد |
شماره بازیابی: 1719/21
شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-24089
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: تفسیر سوره توحید [نسخه خطی]
نام خاص و کميت اثر: (222ر-231ر).
قطع: ؛ خشتی. 15/5*21 سم. 231گ. سطور مختلف.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1مقدمه و فیها فواید. الفائده الاولی فی ذکر بعض اسماء هذه السوره. لاشک ان اکثر الاسماء و الالقاب منزل علی علوالشان و رفعه المنزله و زیاده الدرجه و مزید الفضیله و القاب هذه السوره و اسمائهاعلی ما ذکره المفسرون و لنقتصر فی هذا المختصر علی ذکر بعض منها: فمنها سوره التوحید … .
2… و یثبت ایضا انه تعالی متکلم فان معنی تکلمه الفاظ الدال علی المعنی المراد الی الغیرومناطه لیس الا العلم و القدره و قد اثبتناهما و لما ثبت انه موجد الاشیاء و خالقها ثبت انه رحمان رحیم جواد کریم الی غیر ذلک من الاسماء التی تدل علی جوده و فیضه و انعامه و احسانه اولا.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:تیماج تریاکی سیر.
2حاشیههایی از مولف و با امضاء «منه» در این نسخه هست و زیر بیشتر آنها نوشته شده «منه اعلی الله مقامه» (نظیر نسخه 2/ 1711).
1در آخر نسخه از پایان عبارت مولف نوشته شده «تم الکتاب الشریف الموسوم بالتنقیح لصدر الافاضل» نام میبرند.
2حاشیههایی با نشان «منه دام ظلله العالی» دارد.
پراکندههایی نیز در نسخه هست که اینجا ذکر میشود:
جواب نامه شیخ احمد احسایی (100ر) به زبان عربی است.
پاسخ نامههایی است که یکی از خواستاران شیخ احسایی به سوی او نوشته و عبارات آن را مسجع آورده است این پاسخ چنین نوشته شده: در جواب نامه شیخ عالیمقام عارف علام آقا شیخ احمد احسایی نوشته شد: یا من بلغ العلی کمالا/ یا من کشف الدجی جمالا/ به هر جمعیتی وصل تو جویم/ لعل الله یجمعنی و ایاک/ عجری عن تحریر شوقی الیکم/ کعجری عن ادارک المثول لدیکم/ سلامی و ان کان مثلی لا یلیق بکم/ و لکن سلام العلی الا علی علیکم. در پایان نامه این چنین آمده است: «فختم الله لنا کما ختم بعاقبه العاقبه و جمعنا و ایاکم بدار الزلفی و العاره بجاه اصحاب الولایه و اولیاء الوراثه… و السلام علیکم یا اهل الولایه و الربانیه … والسلام».
تحقیق در معنی لفظ جلاله (134ر) به زبان عربی است.
در گ 134ر نخست چهار سطر از پایان رساله حدوث العالم آمده و آن گاه بقیه صفحه در تحقیق وضع اسم جلاله است و در آن از صدرای شیرازی یاد شده این رساله به جز رساله دوانی و فخر رازی است.
وضعیت استنساخ نسخه: تاریخ کتابت زیر هیچ یک از رسالهها نوشته نشده و به نظر میرسد در اواخر قرن 12ق. یا در نیمه اول قرن 13ق. کتابت شده.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ تحریری یک کاتب.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1در این فهرست رساله تنقیح به نام «رساله نقد المنطق للصدر قدس سره» یاد شده.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: این مجموعه متعلق به کتابخانه مرحوم تنکابنی بوده و بر پشت برگ آن فهرست رسالههای موجود در آن نوشته شده.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه 2281-2282.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: این تفسیر نیز گویا از مولی علی نوری است.
صحافي شده با: اسرار الایات و انوار البینات/ صدر المتالهین شیرازی محمد بن ابراهیم ( – 1050ق.)1036619
تاريخ: 20120916
محل و شماره بازیابی: 125951
اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
تفسير سوره توحيد |