Search
Search

خلاصه المجمع (از: سروری کاشانی محمدقاسم کاشانی سروری (ق 11ق.).)

نبذة عن كتاب خلاصه المجمع (از: سروری کاشانی محمدقاسم کاشانی سروری (ق 11ق.).)

شماره بازیابی: 2817
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭10-19867‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: خلاصه المجمع [نسخه خطی]/ از: سروری کاشانی محمدقاسم کاشانی سروری (ق 11ق.).
کاتب: محمدحسن مشهور به وکیل.
تاریخ کتابت: 1221ق.
قطع: وزیری‌ بزرگ. 13*24سم. 660ص. 12س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله ابتدای کلام هر دانشمند سخن‌ور و انتهای سخن هر خردمند هنرپرور شایسته و سزاوار است که مزین…
2… بنظر صاحبدلی برسد و از دعاء چند فیض بروح آن بیچاره برساند بنابر تمهید این مقامات مامول و مطبوع از لطف عمیم و کرم جیم جمعی که کتاب این فقیر نسخه کنند آنست که تقصیر و تهاون.
1. کتاب معجم البلدان. 2. موید الفضلا تالیف محمد لاد. 3. اداه الفضلاء تالیف قاضی خان بدر محمد دهلوی. 4. شرفنامه احمد منیری تالیف ابراهیم قوام فاروقی. 5. معیار جمالی افصح المتکلمین شمسی فخری. 6. تحفه الاحباب حافظ اوبهی. 7. شرح سامی فی الاسامی المیدانی. 8. ترجمه صیدنه ابوریحان بیرونی. 9. نسخه حسین وفائی. 10. نسخه ابومنصور علی بن الاحمد الاسدی الطوسی. 11. نسخه محمد هندوشاه. 12. نسخه میرزا ابراهیم بن میرزا شاه حسین اصفهانی. 13. نسخه ابوحفص سعدی. 14. فرهنگ زفانگویا. 15. جامع اللغات منظوم نیازی حجاری. 16. لسان الشعرا.
تا جمعی که معانی آن لغات را مستشهد خواهند به مجمع الفرس رجوع فرمایند و بعضی که مجمل و محذوف الاستشهاد خواهند به این خلاصه توجه نمایند و زبان قلم را از انتخاب و قلم زبان را قاصر و کوتاه سازند و این نسخه را موسوم به خلاصه المجمع ساختم امید که منظور گردد به نظر عاطفت و مرحمت آصف جمشید عظمت… اعتمادالدوله العلیه العالیه الخاقانیه (مقصود حاتم بیک وزیر شاه عباس است). در این مختصر مولف پس از مقدمه‌ای خاص آنکه یاد کردیم (و در نسخه حاضر پشت برگ اول است) مقدمه اول خود را که بر مجمع الفرس نوشته و در چاپ دبیر سیاقی موجود است دارد ولی مقدمه دوم را ندارد. مقایسه ایم کتاب خلاصه مجمع با کتاب مجمع الفرس نشان می‌دهد که مولف علاوه بر اینکه (به گفته خود در مقدمه) بعضی شواهد و ابیاتی را که به عنوان شاهد آورده بوه در این خلاصه حذف کرده است برخی از معانی لغات را نیز حذف کرده و چه بسا در بعضی جاها کلماتی که چندین معنی دارد فقط 2 الی 3 معنی برایش ذکر کرده است و بعضی لغات را اصلا نیاورده و بعضی لغات را اضافه کرده است.
تزئینات متن:لغات با شنگرف نوشته شده و عناوین اشعار هم با شنگرف نوشته شده صفحه گزارش نشده.
نوع کاغذ:اصفهانی.
تزئینات جلد:تیماج مقوائی منگنه‌دار.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: این کتاب را مولف بعد از اتمام مجمع الفرس نوشته و چون دریافته است که مردم طالب اختصار و ایجاز هستند و با بعضی از ابیات شواهد را (به هنگام است کتاب) حذف می‌نمایند لذا تصمیم گرفته که خود از مجمع الفرس گزیده این تهیه کند و بعضی از شواهد را حذف نماید. بنابر گفته مولف (که ذیلا نقل می‌شود) این خلاصه مجمع الفرس تلخیصی است از شانزده رساله که اسم می‌برد و اینک فقراتی چند از مقدمه‌ای که مولف بر کتاب خلاصه مجمع الفرس نوشته و در نسخه حاضر بر پشت نخستین برگ از خط مولف منقول است در اینجا نقل می‌شود: آغاز پیرای هر داستان افدستای ایزد بی‌یار است که انجمن کیهان را بکروه پرشکوه دانایان دانش پژوه چون بزم سپهر. بحمد برجیس و تیروار است… اما بعد بر طبع و قاد و خاطر نقادار باب استعداد بلغهم الله الی غایه المراد مخفی و مستتر نماند که بنده مذنب جانی سروری کاشانی چون از تالیف کتاب مجمع الفرس باز پرداخت دید که بعضی از یاران به واسطه آنکه ایجاز در کلام مطلوب است یا به جهت آنکه در اجرت کاتب تخفیفی شود در نوشتن آن ابیات استشهاد و اعراب که صحت لغت در آن منوط و بدان مربوط است حذف می‌کنند و چهره شاهد این نسخه را از ربط عاطل می‌سازند بنابر تمهید این مقدمات به خاطر این ضعیف رسید که خلاصه از این نسخه بنویسم و مجمعی مرقوم گردانم از شانزده رساله که اسامی ایشان این است:
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1ناتمام. بر پشت برگ نسخه در ذیل دیباچه جدید کتاب خلاصه مجمع الفرس نقل شده اسم کاتب یاد شده است. هم‌چنان که نقل شد بر پشت نخستین برگ دیباچه و مقدمه خلاصه مجمع الفرس نوشته شده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه 3842-3844.
تاريخ: 20130617
محل و شماره بازیابی: 174311

بيانات كتاب خلاصه المجمع (از: سروری کاشانی محمدقاسم کاشانی سروری (ق 11ق.).)

اللغة

فارسي

العنوان

خلاصه المجمع (از: سروری کاشانی محمدقاسم کاشانی سروری (ق 11ق.).)

,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :