اللغة |
فارسي |
---|---|
العنوان |
انوار حکمت (از: یوسف بن محمد یوسفی هروی طبیب (-950ق)) |
شماره بازیابی: 8889/4
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR 10-15314
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: انوار حکمت [نسخه خطی]/ از: یوسف بن محمد یوسفی هروی طبیب (-950ق)
کاتب: : کاتب و جامع: محمدکاظم اصفهانی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: 1069ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 125 – 132
قطع: ؛قطع: یک، 134، یک برگ، 13/6*23/3، سطور چلیپا و معمولی، 8*.15/8
يادداشتهاي کلي: کاتب این مجموعه را برای پسرش فراهم نموده است.
پایان یافته در 9 ربیع الاول 919ق.
2سیرت را نیکو کند تا آن که دو زشتی درو جمع نگردد پس خردمند پاک دامن باش تا معیوب نگردی.
تزئینات متن:عناوین و نشانیها شنگرف.
تزئینات نسخه:صفحه آغازین نسخه سرلوح مذهب و مرصع با کتیبه قلمدانی زرپوش؛ در دو طرف سرلوح دو شمسه مذهب کوچک کشیده شده است؛ همه صفحات مجدول به زر و مشکی؛ حاشیه همه صفحات نسخه تشعیرسازی شده با طراحی گل و بوتههای زرین و زنگاری و شنگرفی و صورتی که به طرز نفیسی تزئین شدهاند؛ متن و حاشیه زرافشان.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:نخودی آهار مهره.
تزئینات جلد:میشن قهوهای ضربی با ترنج و سر ترنج و دو کتیبه بین ترنج و سرها، مجدول گرهدار و ساده. قطر: .2/6
در پایان نسخه دو یادداشت برگ شماری آن از قرار 133 ورق و یادداشت یادگاری کسی که نامش سیاه شده در صفر 1272ق.
3همه برگها به دقت از طرف حاشیه درونی وصالی و صحافی شدهاند.
نک: فهرستواره، 6/ 332.
این کتاب با نامهای مختلف به افراد دیگری هم به ترتیب زیر نسبت داده شده ولی هیچ کدام صحیح نیست:
1. محمد بن محمد غزالی (450-505ق). در مولفات الغزالی، عبدالرحمن بدوی، ص 103؛ دانشگاه تهران، 12/ 2834؛ ریو، 2/ 830؛ اسبوعان فی الهند، ص 10 و همچنین در آغاز نسخه حاضر.
2. سید معصوم علی شاه دکنی. در دانشگاه تهران، 3/ 414؛ فرهنگ و هنر مشهد، ص 39 و همچنین در نسخه شماره 7/ 13436 کتابخانه مرعشی. رک: مرعشی، 34/ 102.
3. نورعلی شاه همدانی (1212ق). در خانقاه نوربخش، 1/ 30 – 31. ضمن رسائل او هم به چاپ رسیده است.
4. با نام مجعول مصباح (مصابیح) القلوب از شیخ محمدعلی موذن خراسانی در مجلس، 11/ 75 و ذریعه، 21/ 116 و بدون نام مولف در مرعشی، 5/ 364.
5. با نام تجارب الانسان و انوار الحکمه، بدون نام مولف در مرعشی، 21/ 230.
6. با نام گفتار عارفان، بدون نام مولف در مرکز احیاء میراث، 5/ 30.
7. بخش کوتاهی از کتاب که از آغاز افتادگی دارد با نام پندنامه، بدون نام مولف، در دانشگاه تهران، 3/ 654.
و به صورت ناشناخته در مجلس، 9/ 295؛ دانشگاه تهران، 12/ 2507 و 13/ 3099؛ آستان قدس، 13/ 198 – 199؛ ملی تهران، 4/ 365 و نشریه نسخههای خطی، 2/ 96.
در مجلس، 9/ 942 گفته شده که ریو این کتاب را تالیف امام محمد جزلی دانسته اما در فهرست ریو، 2/ 830 مولف امام محمد غزالی ثبت شده است. شاید آوردن جزلی اشتباه در نقل قول بوده باشد. همان گونه که آدرس فهرست ریو هم در آن جا اشتباه چاپی دارد.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1الحمدلله الذی نور مصابیح القلوب بانوار حکمته و زین بساتین الا رواح بازهار نعمته… و بعد الهی بعزت آنها که رخش همت در ساحت میدان قناعت.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:شکسته نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1سعی شده تزئینات حواشی هر دو صفحه با صفحات دیگر تمایز داشته باشد.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: خریداری کتابخانه پیش از سال 1320ش.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 1/29، صفحه 242.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: دستورهای اخلاقی و سخنان نصیحتگونه و پندآموز عرفاست. با عنوانهای «کلمه» و «کلمه اخری».
صحافي شده با: مجموعه الاسرار و نوادر الافکار الابرار/ محمدکاظم اصفهانی1023213
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): اخلاق؛ عرفان
تاريخ: 20120625
محل و شماره بازیابی: 114335
اللغة |
فارسي |
---|---|
العنوان |
انوار حکمت (از: یوسف بن محمد یوسفی هروی طبیب (-950ق)) |