كشف الحقايق (از: ميرزا محمدتقي بن علي محمد نوري طبرسي)
نبذة عن كتاب كشف الحقايق (از: ميرزا محمدتقي بن علي محمد نوري طبرسي)
شماره بازیابی: 9633 شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-4812 زبان اثر: عربي عنوان و نام پديدآور: کشف الحقایق [ نسخه خطی]/ از: میرزا محمدتقی بن علی محمد نوری طبرسی کاتب: کاتب: محمدبن محمدطاهر کلیجانی تنکابنی تاریخ کتابت: ؛ تاریخ کتابت: چهارشنبه دهه سوم ربیعالاول 1242ق. قطع: ؛5/10*15 سم. 114گ. 15س. يادداشتهاي کلي: تالیف این کتاب در روز جمعه دهه سوم ربیعالاول 1241ق. به پایان رسیده است. آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله الحمد لمن من علینا بمعرفته بالیقین و خصنا بکشف حقایق الایمان و فضایل الدین… 2… مکدره لصفو المنایح و المنن هذا آخر المقاله فیما قصدنا ایراده فی هذه الرساله و الحمدلله اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا و ارجوا منه تعالی ان ینفعنا به و جمیع المومنین و یجعله ذخرا لی فی یومالدین بالنبی و آله الطاهرین. رکابه نویسی:دارد تزئینات جلد:تیماج زیتونی. نک: ذریعه، 18/ 29؛ الفبایی آستان قدس، 462. نسخه دیگری از آن در کتابخانه آستان قدس رضوی به شماره 836 نگهداری میشود. يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: مولف پدر میرزا حسین نوری است. وضعیت استنساخ نسخه: کاتب از شاگردان مولف بوده و اوصاف و کمالات استاد را در انجامه نسخه بارگو کرده است. يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق. يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2در حاشیه تصحیح شده. يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 31، صفحه 25. يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: رسالهای است در بررسی این مساله که مخطی در عقلیات صرفه آثم است یا خیر؟ در مقدمه از تحصیلات خود در فقه و اصول سخن گفته و افزوده است: «قد کنت باحثت مع جماعه من اتقیاء الاصحاب فی هذه الازمان فی تحقیق مسائل اصول الفقه حتی بلغ المباحثه الی تحقیق مسئله ان المخطی فی العقلیات الصرفه آثم ام لا، فشمروا اذیالهم فی ان احرر ما هو حظی فی هذه المسئله المعتضله التی هی من امهات المسایل الدینیه و مجال الفکر فیها فی غایه السعه فابیت عن اجابتهم لوجود ما سلف من العایق المستمر مع قله البضاعه فاصروا و لجوا و رددت مسئولهم بماهو عندی من العایق الساطعه حتی آل الامر الی استکشاف ذلک من الکتاب الحمید المجید الذی هو من مفتاح الغیوب و کاشف الکروب و کان ذلک مرآت ففی کل مره امرنی الله تعالی باجابه مسئولهم بالبیان اللطیف الخفی… و اذا بشرت به شمرت ذیلی و عزمت قصدی فی اجابه مسئولهم و قضاء مامولهم… سلکت فی ذلک مسلک الاقتصار و اخترت طرز الایجاز فانه اقرب الی السداد… فاقول اعلم یا اخی وفقک الله تعالی ان المقصود فی العقلیات التی هی محل النزاع لیس هو المسئله العقلیه التی یبحث عنها فی فنون الحکمه مطلقا… بل الغرض ان الامور العقلیه التی هی ملاک الایمان و مدار الایقان من معرفه الله تعالی و معرفه صفاته الثبوتیه و السلبیه و عدله و ما اشبه ذلک مما هو مقرر فی محله یکون المخطی فی شیء منها آثما خارجا من الایمان مخلد فی النیران…». موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): کلام، اصول فقه تاريخ: 20100111 محل و شماره بازیابی: 186079